Přírodopis 8.A

  Ročník: 8.A

Předmět:Přírodopis

Zadané úkoly donést do školy nebo zaslat na email:
masizs200@zsjarni.org

.........................................................................................................

Žáci vypracují do 6.11.2020      

Odpovědět na otázky (dole pod zápiskem).
+ doporučuji podívat se na přiložená videa, jsou moc pěkná

 

Krev a oběhová soustava


Tekutiny uvnitř těla:

a) krev
b) tkáňový mok

c) míza 

 Krevní oběh tvoří:

a) srdce
b) cévy
c) krev

SRDCE

Srdce - biologie - Nia Wolf

  • veliké asi jako pěst člověka
  • uloženo na levé straně za hrudní kostí
  • osrdečník - vazivový obal, který kryje srdce
  • rozděleno na 2 síně (pravou a levou) a 2 komory (pravou a levou)

AORTA - největší tepna v těle, z levé komory odvádí okysličenou krev do těla

Proč potřebujeme srdíčko? - Pumpuje krev, do srdce se vrací krev odkysličená (použitá) a srdíčko ji přemění na krev novou - okysličenou, kterou rozvede do těla

  • aby se krev nevracela zpět, slouží k tomu chlopně, které brání zpětnému toku krve

 

CÉVY:

a) tepny
b) žíly
c) vlásečnice

TEPNY - rozvádí krev ze srdce do těla
ŽÍLY - vedou krev do srdce

SLOŽENÍ A FUNKCE KRVE

KREV:

červená tekutá tkáň
rozvádí živiny
odvádí odpadní látky z tkání


SLOŽENÍ KRVE:

a) krevní plazma
b) krvinky - krevní buňky
c) krevní destičky

Krvinky:

červené - erytrocyty
- nemají jádro a obsahují hemoglobin - barvivo (proto jsou červené)
- je jich nejvíce
- zanikají ve slezině

Bílé - granulocyty
- mají jádro
- po fyzické námaze nepo při nemoci se zmnoží
- ochranná a obranná funkce - součást imunitního systému

Krevní destičky - trombocyty
- bez jádra
- potřebujeme pro stražení krve - př. když se odřeš a teče ti krev, tak nastoupí krevní destičky a krev se začne srážet, krvácení se zastaví

KREVNÍ SKUPINY:

A, B, AB, 0 (nula)


Obranný systém těla

- bílé krviny - součást imunitního systému - chrání tělo před nákazami
- rozeznává zdravé součástí těla od cizích - špatných (bakterie, viry, paraziti,...)
- IMUNITA =odoslnost - umí reagovat na špatné látky

Otázky k vypracování:

  • Které krviny jsou součástí imunitního systému? Červené nebo bílé?
  • Jak se jmenují krvinky, které pomáhají srážet krev? (když se např. říznu nebo odřu)
  • Vazivový obal, který kryje srdce se nazývá osrdečník - ANO nebo NE
  • Jak je rozděleno srdce?
  • Napiš největší tepnu v těle

 

 Video srdce:



Video krev:


 Video krevní destičky:


............................................................................................................................................................................................

Zadané úkoly donést do školy nebo zaslat na email:
masizs200@seznam.cz

Žáci vypracují do 13.11.2020  


...................................................................................................................................................................................



DISTANČNÍ VÝUKA OD 1.3.2021

6.3.2021

ZÁPIS DO SEŠITU (můžete si pro něho přijít a vytisknu vám ho) 


SMYSLOVÁ SOUSTAVA


CHUŤ

-          Schopnost vnímat chuťovými buňkami chemické látky rozpuštěné ve vodě

-          Orgán chuti – chuťové pohárky (receptory) – nacházejí se na povrchu jazyka

-          4 základní chutě: sladká, slaná, hořká a kyselá
+ může být UMAMI (chuť glutamátu sodného)

 

 

 

ČICH

-          Rozeznáváme plynné látky ve vzduchu – když látku vdechnu dostane se
do kontaktu s čichovými buňkami – čichová b. vyšle signály do čelních laloků

-          Čichové buňky jsou umístěny v horní části dutiny nosní

-          Rozeznáváme vůně a pachy – čichové buňky si mohou na pach přivyknout,
mohou se přizpůsobit. To, co nám páchlo již po nějaké době nemusí.

-          Chuť a čich se doplňují

-          Zápach nás může varovat – např. před zkaženým jídlem

-          Když nám jídlo hezky voní předpokládáme, že bude dobré

 

          

 

HMAT

-          Hmat je důležitým smyslem

-          Umožňuje zjišťovat tvar, velikost, povrchovou strukturu a teplotu věcí kolem nás

-          Kůže obsahuje hmatová tělíska (receptory), pomocí těchto tělísek vnímáme
chlad, tlak, teplo nebo dotyk

-          Vnímáme i bolest – k tomu slouží volná nervová zakončení

-          Bolest nás upozorňuje, že něco není v pořádku

-          Nejvíce hmatových tělísek se nachází na konečkách prstů, nejméně na zádech

-          Nevidomí mívají vyvinutý hodně dobře sluch a hmat – Braillovo písmo

 

      

......................................................................................................................................................................

11.3. PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ:

CHUŤ (rozkliknout) - donést do školy nebo odeslat na email: masizs200@zsjarni.org

......................................................................................................................................................................

18.3.2021 - Zápis do sešitu - Hormonální soustava


Do pondělí 22.3 si opište zápis do sešitu, naleznete ho zde: Soustava žláz s vnitřní sekrecí

.....................................................................................................................................................................

22.3.2021

Text, podle kterého si doplníte materiál, který si vyzvednete ve škole nebo vytisknete

Text k doplnění r
ozkliknout zde: Doplňovačka - rozmn.soustava (donést doplněné do školy, zkontroluji a následně si nalepíte do sešitu) 

Text ze kterého budete vycházet zde: Rozmnožovací soustava

.....................................................................................................................................................................

22.3.2021 - Kožní soustava

Informace pouze pro tyto žáky: Kristýna, Sára, Alex a Teodor
Ostatní mají splněno ze školy 
Písemná práce kožní soustava - možno vyzvednout vytištěné ve škole nebo vypracovat odtud: Kožní soustava - opakování

Podpůrný text, který poslouží k vyplnění je zde: Kožní soustava - podpůrný text

....................................................................................................................................................................

 23.3.2021 - Nervová soustava

Informace pouze pro tyto žáky: Kristýna, Sára, Nikola, Jenifer, David, Matěj, Alex a Teodor
Ostatní mají splněno ze školy 
Písemná práce nervová soustava - možno vyzvednout vytištěné ve škole nebo vypracovat odtud: Nervová soustava - opakování

Podpůrný text, který poslouží k vyplnění je zde: Nervová soustava - text

....................................................................................................................................................................

26.3.2021

Text, podle kterého si doplníte materiál, který si vyzvednete ve škole nebo vytisknete

Text k doplnění r
ozkliknout zde: Pohl. soustava muže - doplň zápis (donést doplněné do školy nebo poslat na email, zkontroluji a následně si nalepíte do sešitu) 


Text ze kterého budete vycházet zde: Pohl. soustava muže - celý zápis

....................................................................................................................................................................





Komentáře

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. 1. Bílé
    2. Destičky
    3. Ano
    4. Levá a pravá komora
    5. Aorta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odpovědi prosím zapsat do sešitu nebo na papír a donést s dalšími úkoly do školy. Děkuji

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Přírodopis 9.A