Přírodopis 9.A
Ročník: 9.A
Předmět:Přírodopis
Zadané úkoly donést do školy nebo zaslat na email:
masizs200@seznam.cz
Žáci vypracují do 6.11.2020
Zápis do sešitu + odpověz na 3 otázky na straně 20.
Geologická činnost ledovců a větru
ZÁPIS DO SEŠITU:
Vznik ledovců:
- v polárních nebo ve vysokohorských oblastech - trvale se zde hromadí sníh
- nové vrstvy SNĚHU stalčují staré vrstvy, dochází ke krystalizaci
Dělení ledovců:
- horské (v horách - Alpy, Himaláje,...) - pod ním se vytáří ledovcové údolí
- kontinentální (polární oblasti - Antarktida, Grónsko,...)Geologická činnost větru
- v suchých a chladných oblastech
Vítr jako geologický činitel: - vítr odnáší drobné úlomky hornin do jiné oblasti - úlomky se usadí - usazeniy (písky a spraše)
- zrna písku obrušují skály - vznikají tak např. skalní převisy
- vítr, který působí v písečných pouštích různě přenáší zrna písku a v pouštích tak vznikají DUNY = písečné přesypy
- v suchých a chladných oblastech
..............................................................................................................................................................................................
Zadané úkoly donést do školy nebo zaslat na email:
masizs200@seznam.cz
Žáci vypracují do 13.11.2020
Zápis do sešitu + otázky a úkoly na straně 22.
Zadané úkoly donést do školy nebo zaslat na email:
masizs200@seznam.cz
Krasové jevy a podzemní voda
.......................................................................................................
.
4.3.2021
Zápis do sešitu - máte ho nachystaný - vytištěný ve škole, přijďte si ho vyzvednout
EKOLOGIE
A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Ekologie – studuje vzájemné vztahy
mezi organismy a prostředím.
Jak se organismus v prostředí chová a jak prostředí působí
na organismus
4 úrovně v ekologii:
1. Jedinec – např. mravenec, sasanka, tygr, mech….
2. Populace
– skládá se z jedinců, kteří žijí nebo rostou na určitém území
(populace mravence lesního, populace sasanky hajní…)
Existují i vztahy mezi populacemi – vztah populace mravenců a populace mšic
3. Společenstvo – populace, které někde žijí – např v lese, na louce, v rybníce….
Ekosystém – propojení živé a neživé přírody
Např. les (živá složka) a horniny (neživá s.)
akvárium – rybičky,
rostliny, kamínky, …
* zelené rostliny v akváriu vyrábí kyslík
PODMÍNKY ŽIVOTA V PŘÍRODĚ
Na organismy v přírodě působí spousta podmínek:
1. Vliv
neživé přírody – teplo, zima, … někteří živočichové nebo rostliny mohou
umrznout,
nebo při velkém teple a suchu mají nedostatek vody a mohou také uhynout
2. Další organismy – konkurence – lev uloví antilopu
3. Čas – střídání ročních období – např. některým rostlinám se daří v létě… některé rostliny rostou dlouho dobu, jiné vyrostou rychle..
2
typy ekosystému:
PŘIROZENÝ – minimální zásah člověka,
velká rozmanitost rostlin a živočichů
– např. tropický deštný les
UMĚLÝ – zásah člověka – pole, louky, zahrady, parky
1.
Třídění odpadu
Napiš, co vše můžeme třídit:
2. Šetření energie – zhasínám, když nejsem v místnosti
3. Šetření vody – vodu zbytečně nevylévám, při umývání nádobí pouštím menší proud vody
4. Nenechávám zapnuté spotřebiče a elektroniku, když je nepotřebuji
RECYKLACE = ZNOVUPOUŽITÍ – např. ze starého použitého papíru lze vyrobit nový papír
5 recyklovaných pet lahví stačí k výrobě jednoho trička
.....................................................................................................................................................................
Text, podle kterého si doplníte materiál, který jsem vám dala.
Rozkliknout: Ekologie - vliv neživé přírody
....................................................................................................................................................................
Komentáře
Okomentovat